Makalius.lt įkūrėjas Rimvydas Širvinskas
Makalius.lt yra žinomiausias ir labiausiai lankomas savarankiškų kelionių portalas Lietuvoje, o jo įkūrėjo Rimvydo Širvinsko šypseną pažįsta net tie, kurių kelionės apsiriboja priemiesčio sodu. Jis jaunas, sėkmingas, darbštus ir be proto myli savo darbą. Su Rimvydu Širvinsku kalbamės apie kelią link profesinės svajonės išsipildymo.
Tekstas Liutauras Mikučionis, nuotrauka DGfotografija

Rimvydas Širvinskas (nuotr. DGfotografija)
Kas, jūsų patirtimi, svarbiau: detalus verslo planas ar intuicija, kaip daryti? Kuo dažniau pats vadovaujatės dabar ir kaip buvo tik pradėjus verslą? Ar buvote parengęs verslo planą?
Niekada neturėjau ir dabar dar neturiu verslo plano. Tiesiog užsibrėžiu tikslą, kurį artimiausiu metu norėčiau pasiekti. Štai, pats pirmas mano tikslas (kol net nebuvo verslo) buvo sukurti savo tinklaraštį, pavadinimu Makalius.lt. Sukūręs jį, turėjau naują tikslą – jį išpopuliarinti. To tikslo siekiau dvejus metus, kol atsirado mano verslas, nes įgijau užtektinai sugrįžtančių skaitytojų, bet tikslas iki dabar nepasiektas – vis dar populiarinu savo projektą, nes nežinau, kokį lankomumą Lietuvoje įmanoma pasiekti su turizmo portalu: jis negali lygiuotis į naujienų portalus, nes yra nišinis: čia kalbama tik apie keliones. Kita vertus, visi žmonės mėgsta keliauti ir bent kartą per metus ieško informacijos apie keliones.
Svarbiausia yra degti noru ką nors pasiekti. Aš visuomet turiu tikslą, o kai jį pasiekiu, jau būnu sugalvojęs kitą. Dirbti be plano/tikslo nėra gerai. Kiekvieną rytą keliuosi ir kuo skubiau noriu išbėgti iš namų ir sėsti į savo darbo vietą Makaliaus kelionių studijoje. Prie lovos stalčiuje laikau užrašų knygelę ir tušinuką – kai nesiseka užmigti, mintyse pradeda suktis daug naujų idėjų, ką dar galiu nuveikti turizmo versle. Tuojau pat viską suguldau ant popieriaus.
Taigi nei iš pat pradžių, nei dabar verslo plano toli į ateitį neturiu. Turiu norų, troškimų ir tikslų, kuriuos įvykdžius mano verslas kiekvieną kartą dar labiau įsitvirtina rinkoje, o tuomet mąstau, ką dar nuveikti.
Didelius verslus sukūrę žmonės sako: daryk, ką mėgsti ir tai galiausiai atneš tau sėkmę ir pinigų. Kaip manote, koks jūsų verslo sėkmės receptas? Galbūt turite atradęs asmeninių sėkmės recepto komponentų ir galite jais pasidalyti?
Tie žmonės labai teisūs. Negali būti sėkmingas verslininkas, jeigu darysi tai, apie ką neišmanai arba tai, kas tau nepatinka. Gali pasiekti aukštumų, tau gali sektis, bet viduje jausiesi labai nelaimingas. Mano manymu, būtina derinti darbą ir savo paties gerovę. Pirmaisiais verslo metais visą dėmesį skyriau tik savo projektui. Dieną naktį sėdėdavau prie kompiuterio ir varvindavau akis, blogai miegodavau, nes nuolat nerimaudavau, kas manęs lauks kitą dieną, ar nenutiks kas bloga, su kokiais iššūkiais man reikės susidurti ir panašiai.
Taip sutriko mano mityba, išsekau, pamiršau asmeninį gyvenimą ir draugus, nemažai jų net praradau, nes nutraukiau ryšius vien dėl to, kad pasinėriau stačia galva į darbus… Šių metų pradžioje tvirtai sau pasakiau: viskas, Rimvydai, verslas tvirtai stovi ant kojų, pats metas skirti dėmesio ir sau.
Dabar viską taip ir derinu ‒ nepersidirbu. Dirbu tol, kol darbas man teikia malonumą, o tai dažniausiai būna įprasta pilna darbo diena. Einu sportuoti, taisyklingai maitinuosi, miegu bent 8 valandas per parą ir džiaugiuosi, kad viską suderinti pavyko pačiu laiku ‒ kol dar „neperdegiau“, nes kitaip būčiau tapęs apatiškas viskam ir tiesiog pavargčiau. O kai pats verslas tampa nebeįdomus, kaip gali būti geras verslininkas, jei savo projekto nebemyli?
Kur semiatės motyvacijos? Ieškote įkvėpimo? Ar esate išgyvenęs situacijų, kai nusvyra rankos, kyla minčių viską mesti? Kas padėjo jas išgyventi?
Rankos sviro ir viską mesti norėjau kelis kartus ir visi jie buvo pirmaisiais mano projekto gyvavimo metais. Taip galėjo nutikti dėl kelių priežasčių: jauno amžiaus, nepatyrimo versle ir labai karšto kritikos priėmimo. Tuo metu kiekvienas neigiamas atsiliepimas apie mano projektą („kam toks portalas reikalingas“, „visi ir taip mokame keliauti“, „aš netgi viską žinau geriau nei pats Makalius“) labai stipriai mane paveikdavo, nes dar nestovėjau ant kojų tvirtai. Po kiekvienos tokios žinutės pagalvodavau ‒ gal tikrai esu nereikalingas? Gal išmesti savo idėją į šiukšliadėžę ir toliau tyliai studijuoti bei viską laikyti savyje, neatsiskleisti?
Išgyventi padėjo vyresni draugai, verslininkai, kurie tikėjo mano ir mano projekto reikalingumu. Juk plėtoti Makaliaus projektą man nieko nekainavo: tuo metu studijavau Vilniaus kolegijoje turizmo ir viešbučių administravimą, po paskaitų prisėsdavau porai valandų ir atnaujindavau savo tinklaraštį. Atsakydavau pagalbos prašantiems žmonėms, ieškodavau informacijos, kurią galiu paskelbti tinklaraštyje, ir viskas. Tai kainavo tik mano asmeninį laisvą laiką ‒ jokių piniginių investicijų.
Kaip įsivaizdavote savo verslą iš pradžių ir kaip matote jį dabar? Rekvizitai.lt duomenimis, 2015-aisiais jūsų įmonės metų apyvarta siekė 3‒5 mln. eurų, esate labiausiai žinomas savarankiškų kelionių organizatorius Lietuvoje. Ar drąsiausiose svajonėse tikėjotės tokios sėkmės?
Iš pradžių neturėjau tikslo iš to pragyventi, ką jau kalbėti apie naujas darbo vietas ir jų išlaikymą. Tinklaraštį įkūriau tik tam, kad visus savo kelionių įspūdžius, į kairę ir į dešinę dalijamus įvairiuose Lietuvos portaluose bei diskusijų puslapiuose, sudėčiau į vieną vietą ‒ Makalius.lt puslapį. Maniau, tai bus puikus prisiminimas ateičiai, kai užaugsiu, kur nors įsidarbinsiu ir kada nors norėsiu paskaityti savo sapaliojimus apie pigias keliones…
Mano svajonė labai prasilenkė su tuo, ką dabar turiu. Svajojau tiesiog dirbti turizmo srityje ‒ paprastu kelionių vadybininku arba kelionių vadovu (lydėti grupes į užsienį ir suteikti visą informaciją turistams). Nemaniau, kad tapsiu ne tik vadybininku, bet įkursiu nuosavą kelionių agentūrą, kuri vėliau taps kelionių organizatoriumi, vadovausiu 33 darbuotojams, o mano projektas taps lankomiausiu kelionių portalu Lietuvoje. Viskas atėjo labai pamažu, sėkmė neužgriuvo netikėtai ‒ viskam pamažu ruošiausi. Projektui Makalius.lt šiuo metu jau septyneri metai.
Pradėjote organizuoti keliones ne tik po pasaulį, bet ir po Lietuvą? Ar tai rodo, kad lietuviai vis dažniau renkasi atostogas gimtinėje (kalbame apie tuos žmones, kurie gali sau leisti keliones ir užsienyje, bet vis dėlto renkasi Lietuvą)?
Poilsio paketus Lietuvoje pradėjome siūlyti tik šiemet balandį. Tai lėmė didėjantis prašymų kiekis padėti susirasti gerą pasiūlymą savaitgaliui Lietuvoje, nes ne visi turi galimybę išvykti į užsienį. Be to, vietinis turizmas ėmė sparčiai populiarėti per pastaruosius trejus metus.
Nepasakyčiau, kad Lietuvos gyventojai linkę atostogauti Lietuvoje. Veikiau jie prie savo atostogų užsienyje (kurios kasmet, beje, vis pinga) gali sau leisti ir smagų savaitgalį viename iš SPA viešbučių. Atgauti jėgas pakanka ir tokio savaitgalio, o mano misija ‒ pasirūpinti, kad jis mano skaitytojui nekainuotų labai daug.
Nors viešai ir kalbama, kaip sunku gyventi Lietuvoje, stebėdamas lietuvių atostogų planavimo tendencijas to nepasakyčiau: vis daugiau žmonių išsiruošia savo pirmoms atostogoms lėktuvu į užsienį, o anksčiau keliavę kartą per metus, dabar sau gali leisti atostogauti dukart ar daugiau kartų.
Makaliaus kelionės po 10 metų? Kaip matote savo verslą ateityje?
Turiu tikslą! Bet kaip ir kitų savo turėtų tikslų (pavyzdžiui, įkurti kelionių agentūrą, gauti kelionių organizatoriaus licenciją, pradėti organizuoti keliones autobusu, parašyti knygą, turėti savo televizijos laidą…), kol neįgyvendinau, tol garsiai kalbėti nesu linkęs… Bet galiu prasitarti, kad Makaliaus tikslas yra kuo labiau įsitvirtinti kelionių organizatorių gretose.