Įmonės vadovė, svajojusi tapti sunkvežimio vairuotoja
Švedė Jenny Engvall sėkmingai vadovauja UAB „Scania Lietuva“, „Scania“ atstovams Lietuvoje. Moteris liaupsių negaili tiek Vilniui, kuriame yra apsistojusi, tiek šalies gyvenimo kokybei ir, be abejo, transporto rinkai. Pasak jos, nors Lietuvos transporto rinka dinamiška, ji viena geriausių visoje Europoje ir lenkia kitas Baltijos valstybes.
Tekstas Viktorija Juškauskaitė, nuotraukos Dalia Mikonytė, žurnalas Verslo pietūs nr.4

Jenny Engvall (nuotr.Dalia Mikonytė)
Nors Jenny jaunystės dienų svajonės neišpildė ir sunkvežimio nevairuoja, pašnekovė nesigaili užimama pozicija ir sako vis dar besimokanti būti didelės įmonės vadove. Kaip pati išduoda, jai svarbiausia – žmonės: komandos stiprinimas, tobulėjimas drauge, klientų aprūpinimas ir galiausiai – kompanijos veržimasis į priekį.
Papasakokite apie savo šaknis: iš kur esate kilusi, kuo domisi jūsų tėvai?
Gimiau ir užaugau Švedijoje, o tėvai – taip pat švedai. Kaip dažnai būna tarp mano tautybės žmonių, užaugau šeimoje, kurioje viename – transporto versle – sukosi beveik visi. Mama dirbo logistikoje, o tėtis buvo sunkvežimio vairuotojas. Tad su šiuo sunkiuoju transportu susipažinau jau seniai, o savo vaikystę, kaip sakau, praleidau sunkvežimyje, keleivio vietoje, greta tėčio. Tiesa, ir mano vaikystės svajonė buvo tapti sunkvežimio vairuotoja, nors šiame versle užimu kitas pareigas, tas noras niekur nedingo. Suprantu, kad šiuo metu sunkvežimio vairuotojo specialybė atrodo kitaip nei tuo metu, kai dirbo mano tėtis. Vis dėlto, tai mano kraujyje ir lydi mane visur, dėl to esu sunkvežimių versle.
Kaip suprantu, jau kurį laiką gyvenate Lietuvoje. Kodėl pasirinkote vieną Baltijos valstybių?
Lietuvoje gyvenu nuo 2016 m. rugpjūčio, bet prieš tai čia lankiausi daugybę kartų nuo 2012 m. Prieš gaudama darbą, kaip Lietuvos regiono vadovė, dirbau pagrindinėje „Scania“ įmonėje. Tada buvau atsakinga už sunkvežimių pardavimų skyrius, esančius Vokietijoje, Austrijoje, Šveicarijoje, Lenkijoje, Suomijoje ir Baltijos šalyse. Taigi su Lietuva dirbau beveik penkerius metus. Šalį pažinojau, ji atrodė įdomi, taip pat žinojau, kokia padėtis ir transporto rinkoje. Patirtis bei žinios apie Lietuvą ir kitas Baltijos šalis tapo pirmaisiais žingsniais siekiant dabartinės pozicijos. Šią valstybę pasirinkau todėl, kad man ji labai patinka: mane įkvepia ir motyvuoja šalies augimas. Lietuvos dydis – dar vienas privalumas tiek priimant sprendimus, tiek komunikuojant. Taip pat man patinka gyvenimo kokybė, geras susisiekimas, kavinės, restoranai, renginiai ir kiti dalykai.

Jenny Engvall(nuotr.Dalia Mikonytė)
Kiek laiko užtrukote, kol pripratote prie Lietuvos kultūros? Kas jums buvo keisčiausia?
Nemanau, kad ir dabar, po pusantrų metų gyvenimo čia, esu visiškai perpratusi lietuviškąją kultūrą, bet pusės metų prireikė, kol pradėjau kai ką suprasti.
Viena didžiausių keistenybių – atvykusi į Lietuvą, nesielgiau kaip vadovė, įsiliejau į komandą, bet man greitai pradėjo sakyti: „Jenny, tu esi vadovė, tad turi elgtis kaip „bosas“, nes žmonės to iš tavęs tikisi ir kitu atveju bus sutrikę.“ Lietuvoje reikėjo rodyti, kad kontroliuoju situaciją ir priimu galutinius sprendimus.
Kokius Lietuvos ir Švedijos skirtumus pamatėte pirmiausia?
Manau, kad mes turime daug panašumų. Žmonės mėgsta dirbti, siekia kuo geriau atlikti savo užduotis, mėgsta eiti į darbą ir būti motyvuoti. Švedijoje žmonės pripratę patys priimti daug sprendimų ar būti tų sprendimų dalimi, o Lietuvoje darbuotojai laukia, kol vadovas jiems pasakys.
Be to, lietuvių mentalitete užsilikę daug istorinių dalykų, kurių švedai nepatyrę ir tinkamai nesupranta. Iš tiesų, gyvenant Lietuvoje sunku nebūti tos istorijos dalimi – aš apie tai mokiausi, skaičiau, tačiau nepatyriau, bet stengiuosi suprasti.
Kada nusprendėte, kad norite siekti vadovės pozicijos?
Manau, kad to norėjau ilgą laiką. Aš mėgstu įkvėpti žmones, paskatinti juos veikti. Man patinka dirbti su komanda, užtikrinti, kad kompanijoje tvyrotų gera dvasia. Esu užsidegusi padėti kitiems.
Nuo tada, kai vadovauju „Scania Lietuva“, įmonėje įvyko daug pasikeitimų. Tikiu, kad mano ambicijos prie to prisidėjo. Dar neteko gailėtis priimto sprendimo dėl gyvenimo ir darbo Lietuvoje, tai – nuostabi ir kartu iššūkių pilna kelionė. Mokausi bei augu ir aš, ir mano komanda.
Kokie įmonės „Scania“ tikslai, kas jums svarbu?
„Scania Lietuva“ komandos tikslas – tęsti pradėtą kelionę, užtikrinti, kad galime pateikti klientams tai, ko jiems reikia. Norime garantuoti tiek šalyje esančių, tiek kitų Europos šalių klientų gerovę. Taip pat neilgai trukus į Vilniaus gatves išleisime 50 autobusų – tuo labai džiaugiamės. Siekiame būti profesionali įmonė, kuri supranta savo klientą ir jį vertina.

Jenny Engvall (nuotr.Dalia Mikonytė)
Kaip galėtumėte įvertinti Lietuvos transporto rinką?
Lietuvos transporto rinka įdomi dėl keleto priežasčių. Lietuvoje yra daug įmonių, kurios auga, ir dėl jų transporto rinka kasmet stiprėja. Per kelerius metus ji Lietuvoje paaugo dukart.
Be to, transporto rinka sudaro apie 12–15 proc. šalies BVP. Statistikos duomenimis, iki 2017 metų lapkričio Lietuva buvo 11 vietoje iš visų Europos valstybių pagal transporto rinkos dydį. Svarbu paminėti, kad Lietuvos transporto sektoriaus aktyvumas žymiai lenkia kitas Baltijos šalis. Manau, kad situacija tikrai neblogės.
Atrodo, kad Lietuva turi kuo didžiuotis, tiesa?
Taip. Daugelis gali manyti, kad tai – pigi šalis. Aš akcentuoju, kad Lietuva – valstybė, kurioje labai daug kokybės. Nekalbu vien apie transporto verslą, tai akivaizdu ir kitose srityse, pavyzdžiui, bendrų paslaugų centrai, tekstilės gamyba. Manau, kad visuomenė turėtų tai suprasti.
Skaičiau, kad „Scania“ S serijos vilkikas laimėjo prestižinį tarptautinį metų sunkvežimio titulą ir Lietuvos „Metų sunkvežimio“ titulą. Kiek jums svarbūs laimėjimai?
Be abejo, apdovanojimas „Metų sunkvežimis 2017“ mums be galo reikšmingas. Šis laimėjimas skiriamas tiems sunkvežimiams, kurie dar visai nauji, bet tuo pačiu labai naudingi transporto rinkai. Prizas yra ir įvertinimas už kokybišką „Scania“ darbą bei profesionalumo didinimą Lietuvos transporto rinkoje.
Mūsų žurnalas siekia įkvėpti moterų lyderystę. Jūsų nuomone, kodėl svarbu skatinti moteris įsitraukti į verslą, politiką, ekonomiką ir kitas sritis?
Daugelis statistinių duomenų rodo, kad lyčių įvairovė kompanijoje svarbi, o moterų įsitraukimas laikui bėgant padidina kompanijų pelningumą. Be viso to, naudinga rodyti tinkamų pavyzdžių ir skatinti moteris daryti tai, kas joms teikia laimę. Gali skirtis moterų ir vyrų įgyta patirtis, auklėjimo ypatybės, žinios, bet jokių kitų skirtumų nėra. Tai reikėtų įsisąmoninti, nes įmonės pasiekia aukštumų tada, kai turi daugiau skirtingų žmonių, su skirtingomis pasaulėžiūromis. Esu įsitikinusi, kad lyties, amžiaus, patirties, įvairių tautybių skirtumai lemia įmonės sėkmę. Man tikrai svarbu, kad žmonės būtų priimami į darbą dėl kompetencijos, ne dėl ko nors kita.
Kalbate labai užsidegusi. Kas jus įkvepia veikti, augti?
Mane labai įkvepia patenkinti ir laimingi klientai, o įveikti klientams kilę iššūkiai ir nesklandumai padeda veikti. Taip pat mane motyvuoja komandos tobulėjimas, bendrų sprendimų priėmimas, pasitikėjimas, komunikacija. Kartu su tuo auga ir verslas, ir įmonė, ir žmonės. Nors tam reikia daug laiko. Žmonės turi tikėti tuo, ką daro, ir žinoti, ką daro. „Scania“ remiasi šešiomis svarbiomis vertybėmis: pirmenybė klientui, pagarba asmenybei, tikslingas išteklių naudojimas, ryžtas, komandinė dvasia, vientisumas. Pavyzdžiui, pagarba man išties svarbi. Jei aš negerbčiau savo darbuotojų, jie negerbtų manęs. Nebūtų 110 proc. atsidavimo, nukentėtų darbo kokybė.
Ką galėtumėte patarti tiems, kurie bijo realizuoti savo siekius?
Jei žmonės nenori nieko daryti, jiems padėti negaliu. Tačiau tiems, kurie bijo suklysti ar nepasitiki savimi, patarti galiu. Reikėtų suprasti, kad klysti – gerai. Mes visi vienaip ar kitaip patiriame nesėkmių. Jei galvosi, kad klaidų daryti negali, ateityje sėkmės nesulauksi. Mano nuomone, sėkmė – tarsi kita monetos pusė (greta klaidų). Bijosi bandyti – niekada nepajudėsi tolyn. Jei įmanoma, reikia kuo dažniau stengtis išlipti iš komforto zonos, stengtis suprasti, kad klaidos visada bus šalia, ir tai visiškai normalu.