Apie lietuvį „visų galų meistrą“ bei kokia to kaina versle?
Lietuvių universalumas jau nieko nestebina. „Tikras vyras“ lietuvis: pats tvarko savo mašiną, namų remontas bei statybos darbai – juokų darbas, IKEA baldų surinkimo instrukcija – tik neišmanėliams. „Tikra moteris“ lietuvė: gali paruošti bet kokį, ne tik lietuvišką, tradicinį patiekalą, bet ir kitų kultūrinį šedevrą, neabejotinai dizainerė iš prigimties, siuvimo mašiną valdo kaip penkiametis planšetinį, jau nekalbu apie gydytojos, mokytojos ir ekspertės visose srityse neoficialų išsilavinimą.
Tekstas Indrė Narbutienė
Todėl nestebina, kad ir versle daugelis nusprendžia daryti viską patys – gamyba, pardavimai, marketingas, komunikacija, pakavimas, transportavimas – žodžiu, viską. Smulkiam verslui, pradžioje, dažnai tai – būtinybė dėl finansų trūkumo, bet ne retai tai ir įpročio bei mentaliteto klausimas.
Geriausiu atveju, lietuvis investuoja į gamybos kaštų modernizavimą, bet retai į žinias. Konsultacija? Analizė? Juk viską galima pačiam rasti internete. To kaina, visų pirmą, – laikas. Verslininkui laikas yra pagrindinė valiuta. Vietoje to, ką darytų geriausiai (o tai neabejotinai gali būti tik viena sritis, na, lietuviui – dvi), – jis nusprendžia leisti laiką google ir youtube platybėse ieškodamas informacijos, pavyzdžiui, apie socialinių platformų subtilybes (jeigu išvis nusprendžia, nes neretai einama va bank, „kaip nors eigoje“). Dažniausiai jau po kelių valandų ieškojimo, reziumuoja, kad geriausios žinios ateina per praktiką – tad ima ir daro bet ką, t.y. pradeda plaukti pasroviui, „gal kaip nors“. Mokama reklama, vienareikšmiškai, –nesąmonė, „neveikia“. Tuomet einama pačiu lengviausiu (bet neabejotinai blogiausiu) keliu, skelbia konkursą po konkurso, pardavimai po truputi juda, bet komunikacija nevyksta. Situaciją bando gelbėti kačiukų, šuniukų ir vaikučių mielomis nuotraukomis, džiaugiasi like’ais ir širdutėmis, bet ties tuo pardavimų rinkodara ir baigiasi. Plėtra net ne planuose. Per dieną 3-5 egzistenciniai priepuoliai viską mesti. Nors sunkiausiai suvokiamą ir labiausiai sėkmingo verslo pamatus klojančią informaciją gautų iš specialisto, „viską padarysiu pats“ kelias dažnai nuveda į verslo kelionės pabaigą ir grįžtama prie fiksuoto valandinio užmokesčio.
Antra, sėkmingas verslas negali būti grįstas vien tik jūsų suvokimu. Galvoje idėja gali pražysti neapsakomomis spalvomis (artimųjų linkčiojimas nesiskaito kaip objektyvus vertinimas), jos našumas – matomas €€ akyse.
“Efektyviausia – objektyvus vertinimas iš šono, kai išsakomi jūsų užmojai bei galimybės, ir tuomet viskas virsta konkrečia strategija, o ji step by step veda link sėkmingo verslo”

Indrė Narbutienė, verslo konsultantė internetinės komunikacijos klausimais (nuotr. asmeninio archyvo)
Visgi, esminė sąlyga čia, kad tai – tik jūsų galvoje. Idėjos gimimas tik pirmas žingsnis iki realių pinigų. Reikia ne tik rinkos analizės, tikslinės auditorijos nusistatymo, komunikacinės žinutės suformavimo, bet ir egzistencinio poreikio techninių žinių apie pasirinktų komunikavimo platformų specifiką, nes tai leistų, visų pirmą, pasiekti savo pirkėjus! Jūs tiesiog negalite būti visų sričių ekspertas. Efektyviausia – objektyvus vertinimas iš šono, kai išsakomi jūsų užmojai bei galimybės, ir tuomet viskas virsta konkrečia strategija, o ji step by step veda link sėkmingo verslo.
Būtent gebėjimas optimaliai paskirstyti savo laiką ir kompetencijas – viena pagrindinių sėkmingo verslo sąlygų. Verslininko kelias nuo samdomo darbo būtent tuo ir skiriasi – čia esate pats savo laiko šeimininkas, tad privalote išmokti materializuoti laiką. Išsirinkite vieną sritį (na gerai, dvi) kur jūs geriausias, o į kitas sritis eikite ne va bank, ne „biški čia žinau“, o turėdami aiškią strategiją.
Kiekvieną kartą, kai jau norėsite sakyti „pff, tuoj pagooglinsiu pats“, pagaukite save ir paskaičiuokite savo laiko materialinę išraišką, nes tuoj ir biški kaip minimum 2 valandos be garantuoto efektyvaus rezultato (natūralu, nežinant, ko ieškai, užtrunki keliasdešimt kartų ilgiau, be to, reikia ir kompetencijos informacijos interpretavimui bei suvokimui).
Konsultacijos su specialistais yra geriausia investicija, nes įgyjate tikslingų žinių (sutaupote laiko), išgryninate savo idėjas bei gaunate naujų, o svarbiausia sukuriate aiškią strategiją kaip jas realizuoti.